De nya städarna började sin elva månader långa anställning hos Örebrobostäder (ÖBO) i mitten av oktober. Teamet rycker in och städa trapphus när den ordinarie personalen är sjuk.

– Det är bra för våra kunder och bra för samhället! Ett bra exempel på hur vi alltid försöker hitta den perfekta kombinationen av affärsnytta och samhällsnytta, säger Asim Krak, gruppchef för ÖBOs fastighetsservice.

Innan de nya medarbetarna började på bostadsföretaget fick de en månads språkutbildning med fokus på yrkessvenska inom lokalvård. Språkträningen fortsätter nu med tillsammans med den ordinarie personalen.

Vänt på perspektivet

Goda språkkunskaper burkar annars vara ett anställningskrav, konstaterar ÖBO i ett pressmeddelande:

– Men här har vi vänt på perspektivet och sagt att det är helt ok om man ännu inte pratar så bra svenska. Vi har hittat alternativa sätt att förmedla kunskapen på via metodbeskrivningar i form av bilder och handledaren är själv tvåspråkig.

Teamet är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen och ÖBO. Förhoppningen är att medarbetarna efter de elva månaderna både blivit väl rustade inom lokalvårdsområdet och utvecklats så bra i sin svenska att de har goda chanser att gå vidare till andra anställningar.