För att öka takten i digitaliseringen av allmännyttan bildar vi nu Allmännyttans digitaliseringsinitiativ med målet är att allmännyttan inom tre år ska vara ledande inom digitalisering i fastighetsbranschen.

Allmännyttans digitaliseringsalternativ kommer bland annat att driva:

  • möjliggörandet av en rad nya tjänster och lösningar på allmännyttans gemensamma och öppna standard – fastAPI
  • möjliggörandet av nya värdeskapande affärsmodeller
  • framtagande av gemensamt utvecklade/upphandlade tjänster som gynnar hela allmännyttan och våra hyresgäster
  • ett framåtlutat bemötande av digitaliseringens möjligheter och dess risker inom medlemsbolagen

Vi söker nu en projektkommunikatör till initiativet. Som projektkommunikatör ska du i ett team med affärsutvecklare och teknisk projektledning bidra till att accelerera medlemsföretagens digitalisering.

Roll och arbetsuppgifter

I rollen som projektkommunikatör ingår att agera självständigt inom processledning, kommunikationsplanering och rådgivning. Du är delaktig redan från början i att identifiera, utveckla och följa upp affärs- och verksamhetsprocesser tillsammans med kollegorna i teamet och ansvarar för att de kommunikativa aspekterna blir tillgodosedda under hela arbetet. Du driver initiativets kommunikationsstrategi och bidrar med kommunikationsrådgivning som stärker initiativets genomslag. Du har särskilt ansvar för att driva en förändrad syn på fastighetsbranschen och allmännyttan ur ett omvärldsperspektiv med fokus på digitalisering och smarta hem.

Dina arbetsuppgifter är att utveckla kommunikationsstrategier och arbeta med operativa kommunikationsinsatser inom projektet. Projektet har fokus på digital kommunikation och nätverksbyggande evenemang. Du ansvarar självständigt för de delprojekt som omfattas av projektets kommunikationsplan. Du är van att producera intresseväckande innehåll i olika format samt att publicera material i olika digitala kanaler och driva kommunikation kring dina inlägg. Du har erfarenhet av community management och att arbeta med nätverksbyggande evenemang.

Utbildning, erfarenhet och kompetens

Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning för tjänsten. Du är en utåtriktad, självgående och van kommunikatör som är duktig på att uttrycka dig tydligt och enkelt även i komplexa frågeställningar.

Du är van:

  • att uttrycka dig i digitaliseringsfrågor och kring digitala tjänster
  • att knyta nya kontakter och skapa relationer
  • att röra dig fritt mellan strategiskt och operativt perspektiv

Du har erfarenhet av:

  • kommunikationsarbete kring tekniska tjänster och produkter
  • kommunikationsplanering och att ha arbetat självständigt som projektkommunikatör
  • programplanering/innehåll till evenemang

Du har grundläggande kunskaper i:

  • bild- och filmeditering
  • facilitering och workshop-metodik
  • dataskyddslagstiftning och WCAG 2.0

För att trivas och utvecklas i rollen ser vi att du har en nyfikenhet och intresse för framväxande teknologi och de innovationer som ny teknologi möjliggör för samhällsbygget och välfärden. Du är allmänbildad och intresserad av samhällsfrågor, både samhällets utmaningar och nya möjligheter.

Kontakt och ansökan

Vill du vara med att utveckla framtidens boende?
Välkommen med din ansökan till denna spännande visstidsanställning på 3 år.
Frågor om tjänsten besvaras av HR-ansvarig sari.carlsson@sabo.se

Ansökan skickas till jobb@sabo.se. Sista ansökningsdag är den 6 juni 2019.

 

Sveriges Allmännytta (tidigare SABO) är en branschorganisation för allmännyttiga bostadsföretag. Sveriges Allmännytta ger medlemsstöd i form av utbildning, svarar för ekonomisk och juridisk rådgivning samt driver sakfrågor relaterade till allmännyttiga bostäder. På kansliet på Drottninggatan i Stockholm är vi idag ett 50-tal anställda. Vi brinner för samhällsfrågor och tycker att bostadsfrågan är något som angår alla.