Branschorganisationen SABO

Som branschorganisation ger SABO stöd och service i vardagen till exempel i form av aktuell branschinformation på webben, i form av rapporter, riktlinjer och handböcker. Vi erbjuder branschanpassade utbildningarna, genomför konferenser som sätter fokus på branschens utmaningar och arrangerar nätverk och träffar erfarenhetsutbyte. Varje år samlar vi nära 8000 personer genom alla våra aktiviteter. Det gör oss till en av de viktigaste mötesplatserna för branschen. Samtidigt finns vi dagligen tillgängliga för våra medlemmar för att ge råd och tips på telefon eller via mail. Här ser du mer i detalj vad branschorganisationen erbjuder:

  • Tillgång till SABOs experter inom områdena kundrelationer, fastighetsutveckling, kommunikation, human resources samt ekonomi och finans.
  • Kostnadsfri juridisk rådgivning alla vardagar under kontorstid.
  • Aktuell digital information om beslut från riksdag, regering och myndigheter med kommentarer som beskriver och förklarar bakgrunden och konsekvenserna för medlemmarna.
  • Medlemsrabatt på utbildningar som till exempel hyresjuridik, miljöbalken, etik, affärsmannaskap, mellanchefsutbildning, bovärdsutbildning, avflyttningsbesiktning och styrelseutbildning.
  • Medlemsrabatt på konferenser i aktuella bostadsfrågor.
  • Unika möjligheter till regelbundet nätverkande, studiebesök och benchmarking mellan företag med samma verksamhet som inte är konkurrenter.
  • Tillgång till statistik om hyresuppgörelser i hela landet.
  • Ekonomisk statistik med möjlighet att jämföra nyckeltal för det egna företaget med övriga SABO-företag.
  • Stöd i hyresförhandlingar och hyressättning genom rådgivning och utbildning.
  • För att underlätta för medlemsföretagen att bygga erbjuder SABO en serie nyckelfärdiga hus till ett fast pris som ligger cirka tjugofem procent under marknadspris. Husen kallas Kombohus och finns i dagsläget i flera utföranden.
  • Kostnadsfri introduktion för nya vdar (två dagar).
  • Regionala vd-träffar för dialog och erfarenhetsutbyte med SABO och företagsledarna sinsemellan.
  • Årliga konferenser för de politiskt förtroendevalda i medlemsföretagens styrelser.
  • Kostnadseffektiva konsulttjänster avseende till exempel juridik, upprättande av avtal,  fastighetsvärdering och rekrytering.
  • Tillgång till Hyresmarknadskommittén, som löser lokala tvister så att långdragna juridiska processer kan undvikas.
  • Relevant basinformation i skriftlig form om allt från hyressättning, till energi- och miljöfrågor, redovisning och beskattning, upphandling, TV- och bredbandsfrågor, praktisk hyresjuridik, rättsfall samt statistik kring ekonomi, förvaltning och hyror.
  • Möjlighet att delta i och tillgång till resultat från ett stort antal utvecklings- och forskningsprojekt som SABO genomför med andra aktörer.
  • Aktuella branschnyheter från media och från SABO på webben samt efter medlemsinloggning tillgång till ett informations-, rapport- och blankettarkiv.
  • Digitalt nyhetsbrev till alla anställda och förtroendevalda i företaget med de viktigaste nyheterna från branschen.
  • Digitala medlemstjänster för att underlätta arbetet i vardagen, tjänsterna finns tillgängliga efter medlemsinloggning.

Intresseorganisationen SABO

Som intresseorganisation arbetar vi långsiktigt för att ge våra medlemsföretag bra arbetsförutsättningar och hyresrätten en postiv utveckling. Vi arbetar med bostadspolitik men är partipolitiskt obunda. Vi skapar gärna allianser och samarbetar där det gynnar våra medlemmar. Och vi tar ansvaret att företräda våra medlemmar på allvar, oavsett om det gäller diskussioner eller förhandlingar med representater för regering och riksdag eller med branschen i övrigt. Här nedan kan du läsa mer vad intresseorganisationen SABO gör:

  • Kontinuerlig omvärlds- och intressebevakning av samtliga branschfrågor som berör bostadsföretagen.
  • Opinionsbildning – oftast i samverkan med andra intressenter – i aktuella frågor som till exempel  energitaxor, byggkonkurrens, IMD, postboxar med mera.
  • Trepartssamarbete – med Fastighetsägarna Sverige och Hyresgästföreningen – för att utveckla hyresrätten avseende som hyresmarknadsfrågor, hyressättning, hyresjuridiska frågor, trygghet med mera.
  • Att medverka till att skapa ett förtroende mellan branschens aktörer och regeringen i syfte att dels utveckla hyresrätten, dels hitta en svensk lösning som undanröjer konflikten mellan det kommunala ägandet av bostadsföretagen och EUs statsstödsregler.
  • Att utifrån medlemmarnas perspektiv yttra sig i tekniska, ekonomiska, juridiska, sociala och bostadspolitiska ärenden som kommer på remiss från departement och myndigheter.
  • Att medverka i statliga utredningar som rör hyres- och fastighetsfrågor för att tillföra erfarenheter och uppfattningar utifrån medlemmarnas perspektiv och bevaka medlemmarnas intressen.
  • Branschövergripande dialog med nationella organisationer inom fastighets- och byggbranschen.
  • Medlemskap i internationella samarbetsorganisationer som NBO på nordisk nivå och Housing Europe på europeisk nivå för strategiskt informationsutbyte, kunskapsöverföring och påverkan av villkor som kan komma att beslutas av EU-kommissionen och EU-parlamentet, särskilt i frågor som rör de allmännyttiga bostadsföretagen.
  • Att föra en dialog i aktuella frågor med de myndigheter och organisationer som påverkar medlemmarnas omvärld, till exempel Boverket, Sveriges kommuner och landsting (SKL), Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO), Post & Telestyrelsen (PTS) med flera.
  • Delaktighet i omfattande forsknings- och utvecklingsarbete som SABO initierar –  i frågor som ombyggnad och underhåll, kompetensförsörjning, hyressättning, äldres boende, inflytande och delaktighet, trygghet för hyresgäster och anställda och förebyggande av diskriminering.
  • Verka för att säkra den långsiktiga kompetensförsörjningen i branschen genom branschövergripande samarbete, aktiviteter på högskolor och ett traineeprogram.