Verktyget bygger på branschstandarder och även förfrågningsunderlagen följer en standard som ska underlätta för både leverantörer och beställare. Avtalen kan användas för entreprenader inom bland annat fastighetsdrift, utemiljöskötsel och städning.

Kan spara tid och pengar

SABOs syfte med samarbetet med AFF är att öka medlemsföretagens möjligheter till effektivare förvaltning.

– Med effektivare förvaltning finns både pengar och tid att spara, och som bonus blir relationen mellan beställare och leverantör mer konfliktfri – alla är överens om vad som ingår i avtalen och hur de ska tolkas, säger Anna Lackman, förvaltningsexpert på SABO och ansvarig för den nya tjänsten.

Utbildningar för bättre avtal

SABO erbjuder också utbildningar som är anpassade för de medlemsföretag som arbetar med AFF.

– Utbildningarna ska hjälpa företagen att bli en bättre beställare, tolka avtal och skapa avtal. Ytterligare en fördel, om allt fler av våra medlemsföretag använder AFF Avtalssystem, är att vi kan utveckla de avtalsmallar som medlemmarna får tillgång till. Därmed slipper vi uppfinna hjulet på nytt, säger Anna Lackman.

– Tanken är också att mallarna ska utvecklas. Just nu är de inte så många, men på sikt hoppas vi få fram både fler och ännu bättre utformade mallar.

Hon framhåller att varje licens som ett medlemsföretag köper gäller för alla anställda på bostadsbolaget – och att priset beror på storleken på bolaget.

Se filmen. Anna Jönsson, förvaltningschef på Örebrobostäder, och Anna Lackman, förvaltningsexpert på SABO, berättar om nyttan med avtalssystemen: