Upphandlingsdirektiv 2004/18/EG (LOU) kommer att upphävas och ersättas av direktiv 2014/24/EU och implementeras i vårt svenska regelverk den 1 april 2016.

Det klassiska direktivet som styr upphandlingsreglerna för de allmännyttiga bostadsföretagen antogs redan under februari 2014. Från sensommaren 2014 fram till 2016 pågår ett omfattande arbete med att implementera och anpassa direktivet till svensk lagtext.

Det nya direktivet är en direkt omarbetning av tidigare direktiv med en rad ändringar och tillägg. SABO kommer i god tid att informera sina medlemmar om hur direktivet slutligen blir tolkat och implementerat.

Delbetänkandet (SOU 2014:51) samt promemorian (Ds 2014:25) ger en rad exempel på ändringar som väntas träda i kraft 2016.

Dessa förslag till ändringar är bland annat;

  • Slopande av A- och B-tjänster.
  • Införa så kallade reserverade kontrakt vilket innebär att särskild hänsyn ska tas till anbud som lämnas av leverantörer vars arbetskraft består av funktionshindrade eller annars ”missgynnade” personer.
  • Skärpt kontroll av att leverantörer iakttar tillämpliga miljö-, social- och arbetsrättsliga skyldigheter som fastställts i bland annat kollektivavtal.
  • Strängare regler beträffande onormalt låga anbud där den upphandlande myndigheten måste undersöka vad som kan uppfattas som onormalt lågt och med en skyldighet att förkasta sådana anbud som anbudsgivaren inte kan redogöra för på ett tillfredsställande sätt.
  • Det ska bli möjligt att ställa krav på arbetsmiljö motsvarande de krav som återfinns i kollektivavtal. Utredningen menar emellertid att det är oförenligt med unionsrätten att ställa krav på att leverantörerna ska vara anslutna till kollektivavtal.
  • Inköpscentraler ska få möjlighet att bedriva så kallad grossistverksamhet samt att agera som ombud eller självständig mellanhand när de bedriver sin centraliserade inköpsverksamhet.
  • Upphandlande myndigheter som anlitar inköpscentraler ska kunna frånhända sig ansvaret för det fall att upphandlingar görs i strid med upphandlingslagstiftningen. Inköpscentralen blir därmed part i rättsprocessen mot anbudsgivaren.
  • Tidsfristen för att inkomma med anbud vid öppet förfarande föreslås minska från dagens 52 dagar till 35 dagar.Kontrollkriteriet, inom ramen för in-houseundantaget ska kläs med 80 procent. Med det menas att den kontrollerande juridiska personen (t.ex. bostadsföretag) ska utföra minst 80 procent av sin verksamhet för den upphandlande myndighetens (kommunen) räkning för att avtalet ska ses som internt och icke upphandlingspliktigt.