Många bostadsföretag upplever utmaningar med att kommunicera trivselregler och annan viktig information till sina hyresgäster. Därför har SABO tagit fram ett paket som behandlar flera av de vanligaste frågorna.

– Om tvättstugan eller miljörummet inte fungerar som det är tänkt får det stora konsekvenser för trivseln och ger förutom irritation också ökade kostnader i förvaltningen, säger Lena Liljendal som arbetat med att ta fram det nya hyresgästmaterialet.

Ett komplement till aktiviteter

Hon menar att bostadsföretaget därför har allt att vinna på att satsa på bättre och mer kommunikation med hyresgästerna.

– Det finns massor med kreativa exempel på vad man kan göra från allmännyttiga bostadsföretag över hela landet. En del utser ambassadörer eller miljövärdar bland hyresgästerna eller projektanställer arbetslösa i samarbete med Arbetsförmedlingen. En del satsar på boskolor som är utformade som en studiecirkel eller har särskilda introduktionsvärdar som tar sig an de nya hyresgästerna lite extra. Att dela ut en broschyr eller skriva på webben räcker ju inte alltid för att få till en beteendeförändring. Men informationen kan vara ett viktigt komplement till andra aktiviteter och ett första steg är att ha ringat in vad som är viktigast att kommunicera och sen utforma den informationen tydligt och enkelt, säger Lena Liljendahl.

Texter skrivna på klarspråk

Materialet är framtaget tillsammans med en referensgrupp med kommunikatörer och bovärdar från SABOs medlemsföretag. Det är rikt på bilder och illustrationer och texterna är skrivna enligt principen om klarspråk. Det finns också en bilderbok med svenska namn på olika delar i lägenheten. Broschyren Att bo i hyresrätt, finns också översatt till engelska och arabiska.

Med eller utan egen logotyp

Broschyrerna går att beställa med eller utan egen logotyp. Registrerade medlemmar kan även ladda ned texter och bilder separat för att använda på bostadsföretagets webbplats eller lägga in i egna mallar.