En viktig länk

En ombyggnadssamordnare fungerar som en ”spindel i nätet” vid större renoveringar och ombyggnader. En betydelsefull länk mellan hyresgäster, entreprenör och bostadsföretaget. Med en dedikerad person som kan överblicka och gå in och stötta där det behövs löper renoveringarna smidigare, med nöjda hyresgäster som slutresultat.

Kommunikation är A och O

Förändringar är ofta en källa till oro, och eftersom en renovering i hög grad påverkar hyresgästers hem och vardag är det viktigt att lägga tid och kraft på att kommunicera klokt.

En ombyggnadssamordnare skapar per automatik mer konsekvens i kommunikationen utåt, jämfört med om hyresgästerna söker eller får information från olika håll.

Vad gör en ombyggnadssamordnare?

  • Först och främst: sköter hyresgästkontakterna.
  • Har hand om insamlandet av hyresgästgodkännanden.
  • Bistår hyresgäster som behöver evakueras till annat boende.
  • Administrerar frågor som rör hyror och ersättning och ändring i bolagets fastighetsregister.
  • Genomför lägenhetsvisningar.
  • Hjälper till att administrera val och tillval.

Tredagarsutbildning

På SABO erbjuder vi en tredagarsutbildning till ombyggnadssamordnare. Exempel ur innehållet är: byggprocessen, ansvarsfrågor, kommunikation, konflikthantering och juridik. En dag ägnas åt psykologi och hur vi även i svåra situationer kan bemöta människor på ett bra sätt. Vi gör också ett studiebesök och får då på nära håll ta del av ett bostadsföretags ombyggnadsprocess.

Nätverk för ombyggnadssamordnare

För medarbetare i SABOs medlemsföretag, som gått vår tredagarsutbildning, finns ett nätverk för ombyggnadssamordnare. SABO erbjuder vi årligen en nätverksträff där vi fortsätter att utbyta erfarenheter med varandra. Dessa förläggs till olika platser i landet och kombineras med studiebesök.

Det finns även en sluten Facebookgrupp som heter Ombyggnadssamordnare i SABO-företag som ger möjlighet att ställa frågor och ge varandra tips.