Den rapport som SABO nu presenterar beskriver dessa utmaningar och delar även med sig av medlemsföretagens erfarenheter. Rapporten innehåller konkreta råd som kan leda såväl till effektivare förvaltning som nöjdare hyresgäster.

De kommunala bolagen ”först ut”

– Många frågar efter den här typen av information, inte bara våra egna medlemmar, säger Nina Rådström-Oldertz, informationschef på SABO. Vad jag vet finns inget idag publicerat inom området, därför känns det extra roligt att de kommunala bostadsföretagen nu är först med att dela med sig av sina erfarenheter i ämnet.

Sunt fönuft

– Rapporten i sig innehåller inte den exakta sanningen utan presenterar konkreta råd och tips från våra medlemsföretag och även från vissa hyresgäster. Till stor del fungerar dessa kommunikationsråd även i andra situationer och till andra målgrupper, ofta handlar det om sunt förnuft. Som en röd tråd genom rapporten går t ex rådet om att alltid lyssna på mottagaren och anpassa sitt budskap utifrån dennes behov och nivå. Det är ett råd jag önskar fler skulle tänka på i vårt informationssamhälle där vi alla dagligen dränks av avsändarrelaterad information, avslutar Nina Rådström-Oldertz.

Kommunikationsdagar i Falkenberg

Rapporten presenterades den 14 maj vid SABOs Kommunikationsdagar i Falkenberg. En nätverksträff för kommunikatörer i SABO-företag som varje år samlar hundratalet deltagare.

Rapporten går att beställa här. Den är producerad i samarbete med Veritas Intercultural Communications.