Det var i december som SABO lanserade sin nya webbplats, som nu alltså höjs till skyarna av IDG. SABO utsågs i hård konkurrens till vinnare i kategorin organisationer. Ur motiveringen till förstaplatsen:

När SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, lanserade en helt ny sajt under 2017 hade man två huvudmål: att tydligt visa upp vad organisationen står för och samtidigt erbjuda bättre service till besökaren. Trots ett omfångsrikt innehåll med avdelningar för bland annat utbildningar och webbshop har man lyckats skapa en modern, responsiv sajt som besökaren snabbt upplever som logiskt uppbyggd.

Många organisationer av denna storlek har ett överflöd av information som man gärna vill visa upp på sajten, men SABO har vågat välja bort. När man tog fram den nya sajten gick man från totalt 14 000 webbsidor till lite över 2 000. Dessutom möts inloggade användare av personaliserat innehåll, så att sajtens innehåll ska kännas mer relevant.

– Det var väldigt roligt att bara komma med bland de nominerade i kategorin, och att sedan vinna kategorin känns helt fantastiskt, säger Anna-Carin Carnebro, som är webbansvarig på SABO.

– Vi har gjort många stora förändringar och arbetat målmedvetet, och det är en skön bekräftelse att få den här utmärkelsen. Jag vill passa på att rikta ett stort tack till alla som arbetat i och med projektet, både internt och externt. Utan bra kollegor och samarbetspartners, och inte minst engagerade medlemmar, hade vi inte fått det här resultatet.

Sabo.se är en stor webbplats, egentligen med fyra webbplatser i en: En för utbildningar, en webbshop, en informationsdel och en nyhetsdel. Arbetet med webben har fortsatt sedan lansering, med utveckling som kommer från användare, verksamheten och den löpande webbanalys som nu är en del av arbetsrutinerna. Och mer är på gång.

Antalet unika besökare på SABOs webbplats – som är byggd i samarbete med OneDay Interact och IVEO i publiceringsverktyget WordPress – är 5 000–6 000 per vecka.