I Sverige sätts bostadshyrorna i kollektiva förhandlingar mellan fastighetsägare och hyresgästrepresentanter. De lokala parterna har ett gemensamt ansvar för att förvalta det förtroendet. Hyressättningen ska vara långsiktig och värna både hyresgästernas trygghet och bostadsföretagens möjligheter att förvalta, renovera och bygga nytt till god kvalitet och bra service. Därför är det angeläget att förbättra systemet.

Stöd i hyresförhandlingarna

SABOs medlemsföretag har efterfrågat stöd i hyresförhandlingarna och deras erfarenheter har varit viktiga i framtagandet av guiden.

– Kollektiva hyresförhandlingar är bra för allmännyttan men de behöver tveklöst fungera bättre på vissa håll. Därför är det nödvändigt att vi som parter tar ansvar för att utveckla förhandlingarna. Ytterligare en del är att skapa en ny tvistelösning. Jag hoppas att även de privata fastighetsägarna väljer att gå in i ett sådant förbättringsarbete, säger Anders Nordstrand, vd på SABO.

Steg för steg-guide

SABO och Hyresgästföreningens guide lotsar de lokala parterna genom varje steg i förhandlingen – från förberedelser, agerande under själva förhandlingen och vad som ska göras efter förhandlingen. Guiden tar bland annat upp frågor om mandat, förhandlingsunderlag, samtalsklimat och utvärdering.

– Ett gemensamt förhandlingssystem blir aldrig bättre än vad de förhandlande parterna gör det till och det bygger på att parterna tar ansvar för att utveckla arbetet. Guiden är ett viktigt steg i detta. Snabba, effektiva och väl genomförda förhandlingar är bra för både hyresgäster och fastighetsägare, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

Förhandlingsåret, HMK med mera

I guiden finns även en genomgång av hela förhandlingsåret och en presentation av den partssammansatta Hyresmarknadskommitténs, HMKs, arbete i de fall då de lokala parterna inte kommer överens.