Kommunikation, service och bemötande
Stockholm 17-18 oktober
1 deltagare
- +
= 6 900 kr / 9 400 kr
(priser exkl moms)
Anmäl till väntelista
Fullbokad

Ett arbete i kundtjänst eller som bovärd på ett bostadsföretag innebär ständiga möten med kunder där man i sin yrkesroll representerar företaget. Vad innebär det? I vilken mån innebär yrkesrollen att vara säljare? Och hur hanteras krävande kunder på bästa sätt?

Få stöd i din yrkesroll

Yrkesvardagen innebär även samtal med kunder som kan vara upprörda, arga, hotfulla eller som beter sig besvärligt på något annat sätt. Utbildningen ger dig förståelse för olika beteenden och här får du får du konkreta verktyg och tips att använda när du kommunicerar.

Slipa på det vardagsnära

För att göra utbildningen så konkret och användbar som möjligt för dig kommer merparten av tiden ägnas åt analys av riktiga exempel på situationer som du känner igen dig i.

 

Praktisk information

Datum och plats
17-18 maj i Stockholm
SABO, Drottninggatan 29
Visa på karta
Pris
6 900 kronor för medlem
9 400 kronor för övriga
Sista anmälningsdag
Anmäl dig senast 17 april
Boende
Försäkra dig om hotellrum i god tid SABO ombesörjer inte rumsbokning.
Vad ingår
I avgiften ingår kaffe, lunch samt dokumentation. Moms tillkommer.
Målgrupp
Personal som har direktkontakt med kunder/hyresgäster

Medverkande

Lennart Johansson
Lennart har arbetat som konsult i bostadsbolag sedan 1998. Främst med service och kundbemötande men även med att få interna arbetsgrupper att fungera konstruktivt.
Skriv ut programmet
Kommunikation, service och bemötande
Dag 1 – 17 maj
09:00
Kaffe och smörgås
09:30
Inledning och presentation
09:35
Kommunikation - ett möte mellan människor

Vi definierar tillsammans kommunikation, hur vi påverkar varandra i möten med våra kunder eller arbetskamrater och hur vi låter oss påverkas.
Deltagarna hjälps åt att beskriva olika typiska kundmöten i bostadsbranschen – hur de ser ut eller vad man gör och vilka problem som kan uppstå.

12:00
Lunch
13:00
Metoder och verktyg för konstruktiv kommunikation

Vi går igenom en metod som hjälper oss att identifiera olika beteenden och olika sätt att bemöta dem. Vad gör vi till exempel för att få till ett konstruktivt samtal med en hyresgäst som bara klagar utan att lyssna. Deltagarna arbetar med egna exempel och prövar hur man med hjälp av metoden kan göra samtal konstruktiva.

16:30
Summering och avslut
Dag 2 – 18 maj
08:30
Reflektion och frågor från dag 1

Olika typer av argument
Modell för argumentation

10:00
Går det att sälja in ett stambyte, regler för cykelparkering eller nya tapeter med samma metod?

Vi analyserar olika typer av argument och går tillsammans igenom en modell för argumentation som kan användas för att sälja in ett budskap, både positiva och mindre populära budskap!
Deltagarna får träna sig att:
Planera och förbereda en argumentation
Bemöta motargument
Visa respekt i kundmötet

12:00
Lunch
13:00
Fortsättning på förmiddagspasset
14:30
Konflikthantering

Vad är en konflikt och hur kan den hanteras? Syftet med passet lära sig att skilja på missnöje eller gnäll som man kan hantera själv och en konflikt som oftast kräver professionell hjälp.

16:00
Summering och avslut

Avbrott för kaffe kommer att göras båda dagarna

Dag 1 – 17 maj
09:00
Kaffe och smörgås
09:30
Inledning och presentation
09:35
Kommunikation - ett möte mellan människor

Vi definierar tillsammans kommunikation, hur vi påverkar varandra i möten med våra kunder eller arbetskamrater och hur vi låter oss påverkas.
Deltagarna hjälps åt att beskriva olika typiska kundmöten i bostadsbranschen – hur de ser ut eller vad man gör och vilka problem som kan uppstå.

12:00
Lunch
13:00
Metoder och verktyg för konstruktiv kommunikation

Vi går igenom en metod som hjälper oss att identifiera olika beteenden och olika sätt att bemöta dem. Vad gör vi till exempel för att få till ett konstruktivt samtal med en hyresgäst som bara klagar utan att lyssna. Deltagarna arbetar med egna exempel och prövar hur man med hjälp av metoden kan göra samtal konstruktiva.

16:30
Summering och avslut
Dag 2 – 18 maj
08:30
Reflektion och frågor från dag 1

Olika typer av argument
Modell för argumentation

10:00
Går det att sälja in ett stambyte, regler för cykelparkering eller nya tapeter med samma metod?

Vi analyserar olika typer av argument och går tillsammans igenom en modell för argumentation som kan användas för att sälja in ett budskap, både positiva och mindre populära budskap!
Deltagarna får träna sig att:
Planera och förbereda en argumentation
Bemöta motargument
Visa respekt i kundmötet

12:00
Lunch
13:00
Fortsättning på förmiddagspasset
14:30
Konflikthantering

Vad är en konflikt och hur kan den hanteras? Syftet med passet lära sig att skilja på missnöje eller gnäll som man kan hantera själv och en konflikt som oftast kräver professionell hjälp.

16:00
Summering och avslut

Avbrott för kaffe kommer att göras båda dagarna

Rekommenderade hotell

Scandic Downtown Camper

Mitt i Stockholm, där storstadens hjärta bultar som allra hårdast, har Scandic öppnat ett nytt signaturhotell för urbana upptäckare. Downtown Camper har promenadavstånd till Centralstationen men även till shopping, restauranger, utflykter, parker och kulturevenemang. Detta är den ultimata basen för upptäcktsresan i storstaden.

Besök deras hemsida.

Visa karta.

Freys Hotel

Välkommen till Freys Hotel, ett charmigt familjeägt hotell. Vårt flaggskepp, med 127 personligt inredda rum har ett fantastiskt läge i hjärtat av Stockholm nära Centralstationen. Ett perfekt utgångsläge för din Stockholmsvistelse! Miljömärkt hotell med Green Key.

Besök deras hemsida.

Visa karta.

Elite Hotel Adlon

Elite Hotel Adlon är beläget på Vasagatan i centrala Stockholm. Byggnaden är i nyklassicistisk stil och härstammar från år 1884. Det anrika hotellet rymmer i dag 111 hotellrum, tre välutrustade mötesrum samt den trevliga restaurangen Kött- & Fiskbaren. Snett över gatan hittar ni även gastropuben The Bishops Arms. Här bor du på bästa läge med ett bekvämt gångavstånd till Stockholms centralstation och Arlanda Express.

Besök deras hemsida.

Visa karta.

Kontakt

placeholder+image
Anna Treschow
Anna Treschow är projektledare för utbildningar, evenemang och konferenser.

Relaterade utbildningar