Kundresor
Stockholm 21 september
1 deltagare
- +
= 3 500 kr
(priser exkl moms)
Anmälan
Senast 31 augusti

Hur svarar ni i telefon? Hur enkelt är det att hitta på er webb, eller logga in och boka tvättid? Hur är bemötandet i bobutiken? Hur trygg känner sig kunden i alla situationer hen kommer i kontakt med er?

Kundens upplevelse skapas av många intryck. Kundresor är en kraftfull metodik för att få koll på både kundens upplevelser och förbättringsmöjligheter, där kundinsikter, utmaningar och möjligheter organiseras i en karta.

Kunden i fokus

Kartlägg kundens behov, beteenden, drivkrafter, kontaktytor, förväntningar och problem – oavsett om de är digitala eller analoga – och identifiera och prioritera utveckling och åtgärder där det gör som mest nytta. Du löser rätt problem och tar fasta på affärsmöjligheter.

Det kan handla om att göra något enklare eller tydligare för kunden, men också förändrade processer eller organisation. Fördelen med kundresan är förståelsen för hur samspelet mellan olika kanaler och avdelningar påverkar kundens upplevelse, och det gör det enklare att enas om både problem och åtgärder.

Få inspiration och nya idéer

Välkommen till en inspirerande dag där du garanterat kommer att utbyta erfarenheter, knyta kontakter och åka hem med nya idéer! Målet är att du ska känna dig nyfiken på kundresor och få både en och annan aha-upplevelse hur ni kan arbeta tillsammans. Under dagen får du en teoretisk introduktion till kundresor, reflektioner och diskussioner, och praktiska case:

  • Familjebostäder berättar om hur de har använt kundresa som ett verktyg för att överbygga glappet när nyproduktion övergår i förvaltning.
  • Upphandlingsmyndigheten berättar varför de använder kundresor och vilken effekt det gett.
  • Ving berättar hur de använder kundresor för att kartlägga hela semesterresan och kundens behov.

Kom flera!

Det här är en metod som underlättar samarbetet mellan avdelningar, därför är det en stor fördel om ni är flera från samma företag som kommer tillsammans. Kundservice, kommunikation, marknad, vd, affärsutvecklare till exempel.

Praktisk information

Datum och plats
21 september i Stockholm
SABO, Drottninggatan 29
Visa på karta
Pris
3 500 kronor för medlem
Sista anmälningsdag
Anmäl dig senast 31 augusti
Boende
Försäkra dig om hotellrum i god tid SABO ombesörjer inte rumsbokning.
Vad ingår
I avgiften ingår kaffe, lunch och dokumentation.
Målgrupp
Kundservicechef och liknande yrkesroller, vd, kommunikation, marknad, IT, webb, affärsutvecklare

Medverkande

Gabriella Rubin
Sofia Jonasson
Skriv ut programmet
Kundresor
Dag 1 – 21 september
09:00
Kaffe och smörgås
09:30
Välkommen

Presentation av alla på plats och aktuella utmaningar

10:00
Introduktion till kundresor och kundresekartläggningar

Dagen inleds med en grundläggande introduktion i arbetet med kundresor. Du får kunskap om syfte, processer, arbetssätt. Vi går också igenom hur kundresor kan användas för att engagera och mobilisera den egna organisationen utifrån kundernas perspektiv. Hur hämta in kundinsikter för att skapa attraktiva och välfungerande processer, tjänster och produkter?

Gabriella Rubin, Service Designer, InUse

12:00
Lunch
13:00
Kundresor för lyckad övergång från nyproduktion till förvaltning

Familjebostäder om hur de använt kundresa för att få syn på vad som sker i övergången från nyproduktion till förvaltning, och hur man ska förbättra kundens upplevelse.
Mia Wester och Anders Johansson, Familjebostäder i Stockholm

13:30
Hur säkerställer Upphandlingsmyndigheten sina kunders behov?

Upphandlingsmyndigheten började arbeta med kundresor för cirka ett år sedan. De såg snabbt effekter och har sedan i våras en anställd tjänstedesigner. Ta del av hur de har samlat in kundupplevelser kring upphandling för att på riktigt ta reda på hur beställare, upphandlare och leverantörer upplever inköpsprocessen. Du får också höra om hur de nu utgår från kundernas behov för att använda sina resurser till det som ger störst effekt.
Erika Pohjanen, kundmötesansvarig tjänstedesigner och Filip Brännström, chef Kundenheten, Upphandlingsmyndigheten

14:15
Kaffe
14:45
Semester i sociala medier – erfarenheter från Ving

Semester handlar mycket om känslor och det är flera företag som konkurrerar med liknande produkter. Under det här passet får du höra om hur Ving använder kundresor specifikt för sina sociala medie-kanaler.
Sofia Wallén, Ving

15:30
Avslutande diskussion

Erfarenheter, tips och nya idéer från dagens diskussioner sammanfattas tillsammans.

16:00
Avslut

Rekommenderade hotell

Scandic Downtown Camper

Mitt i Stockholm, där storstadens hjärta bultar som allra hårdast, har Scandic öppnat ett nytt signaturhotell för urbana upptäckare. Downtown Camper har promenadavstånd till Centralstationen men även till shopping, restauranger, utflykter, parker och kulturevenemang. Detta är den ultimata basen för upptäcktsresan i storstaden.

Besök deras hemsida.

Visa karta.

Freys Hotel

Välkommen till Freys Hotel, ett charmigt familjeägt hotell. Vårt flaggskepp, med 127 personligt inredda rum har ett fantastiskt läge i hjärtat av Stockholm nära Centralstationen. Ett perfekt utgångsläge för din Stockholmsvistelse! Miljömärkt hotell med Green Key.

Besök deras hemsida.

Visa karta.

Elite Hotel Adlon

Elite Hotel Adlon är beläget på Vasagatan i centrala Stockholm. Byggnaden är i nyklassicistisk stil och härstammar från år 1884. Det anrika hotellet rymmer i dag 111 hotellrum, tre välutrustade mötesrum samt den trevliga restaurangen Kött- & Fiskbaren. Snett över gatan hittar ni även gastropuben The Bishops Arms. Här bor du på bästa läge med ett bekvämt gångavstånd till Stockholms centralstation och Arlanda Express.

Besök deras hemsida.

Visa karta.

Kontakt

placeholder+image
Anna-Carin Carnebro
Anna-Carin Carnebro är ansvarig för webben, sociala medier, SABOs Kommunikationsdagar och SABOs nätverk för webbansvariga.
placeholder+image
EvaHanna Wittrin
EvaHanna Wittrin är projektledare för utbildningar, evenemang och konferenser, samt programansvarig för Allmännyttans traineeprogram.

Relaterade utbildningar