Den statliga utredningen EU och kommunernas bostadspolitik föreslog i somras att Sverige ska införa en ny stödordning för undsättnings- och omstruktureringsstöd till kommunala bostadsföretag på svaga bostadsmarknader. Boverket ska enligt förslaget bli ansvarig myndighet. Kommuner som själva kan finansiera undsättnings- och omstruktureringsstöd till sitt kommunala bostadsföretag ska kunna tillämpa stödordningen.

SABO tillstyrker i sitt remissyttrande detta förslag och skriver:

”Den nuvarande förordningen om statligt stöd för vissa kommunala åtaganden för boendet är inte förenlig med statsstödsreglerna och bör därför upphävas. Samtidigt finns det eller kommer det att uppstå ett behov av att omstrukturera det kommunala bostadsföretaget i flera kommuner med vikande befolkningsutveckling. Därför behövs en ny stödordning utformad på ett sätt som är förenligt med statsstödsreglerna. Utgångspunkten att omstruktureringsstöd enbart ska utges om de ekonomiska svårigheterna beror på befolkningsminskning är rimlig, även om avgränsningen utifrån ett EU-rättsligt perspektiv måste göras snävare.”

Utredningen har också lämnat förslag som möjliggör för kommuner att få till stånd ett önskvärt bostadsbestånd i situationer då marknadsförutsättningarna inte medger ett bostadsutbud som möter efterfrågan på bostäder. Detta berör statsstödsreglerna om ekonomiska tjänster av allmänt intresse och utredningen konstaterar att kommunerna själva har de rättsliga förutsättningarna att tillämpa dessa regler.

Hos kommunerna råder dock stor osäkerhet om hur det ska gå till i praktiken. Inom utredningen diskuterades därför behovet av ett nationellt regelverk för tillämpningen av ekonomiska tjänster av allmänt intresse på bostadsområdet. Utredningen gjorde dock bedömningen att det saknas behov av ett sådant regelverk. Däremot föreslog utredningen Boverket ska kunna yttra över en kommuns planer på att lämna stöd till företag som utför bostadstjänster av allmänt ekonomiskt intresse. SABO håller inte med om att det saknas behov och skriver i sitt remissyttrande:

”Osäkerheten gäller bland annat vilka tjänster på bostadsområdet som kan omfattas, vad som krävs för att påvisa ett behov eller ett allmänt intresse, vad som krävs för att kunna hävda att marknaden inte klarar av att tillgodose ett visst behov, hur stödet ska beräknas och hur tillämpningen av regelverket förhåller sig till bestämmelserna om offentlig upphandling. Tveksamheten beror bland annat på att de negativa konsekvenserna för stödmottagaren och de boende blir mycket omfattande om det skulle visa sig att man gjort fel och stödet inte är tillåtet utan måste återkrävas. /…/

En sådan möjlighet att erhålla ett yttrande från Boverket över en planerad åtgärd är enligt SABOs bedömning helt otillräcklig för att ge kommunerna det stöd de behöver för att tillämpa statsstödsreglerna på rätt sätt.”

SABO erinrar i sitt remissyttrande om vad den statliga utredningen om en kommunallag för framtiden skriver om sådana tjänster i sitt slutbetänkande:

”Mycket talar för att arbetet fortsatt bör göras sektorsvis när marknadsmisslyckandena är nationella, även när de avser tjänster som rör kommuner och landsting. Sådana sektorsvisa översyner bör vara statens ansvar att samordna. Att avgöra om en tjänst är en ekonomisk tjänst av allmänt intresse, SGEI, kan vara komplext. Följderna av att en tjänst bedöms som en sådan kan också vara genomgripande och innebära administrativt arbete. Ett nationellt arbete för särskilda typer av tjänster eller på särskilda områden bör underlätta för kommunerna och landstingen som då inte behöver göra det arbetet var och en.”

SABO skriver sammanfattningsvis i sitt remissyttrande:

”SABO anser att bostadssektorn är en sektor där det finns ett uppenbart behov av att staten utreder, bedömer och tar fram ett regelverk för ekonomiska tjänster av allmänt intresse. Detta har inte gjorts inom ramen för denna utredning, vilket är en stor brist. Regeringen bör därför beakta frågan i den fortsatta beredningen av ärendet. Syftet ska vara att underlätta för kommunerna och öka rättssäkerheten, vilket bör vara fullt möjligt även om ett beslut alltid kan överprövas av Europeiska kommissionen. Ett regelverk bör givetvis utformas så att det inte inskränker den kommunala självstyrelsen.”

Betänkandet EU och kommunernas bostadspolitik kan läsas här.