Prisdialogens kunder anser också att prisändringarna varit rimliga och enligt förväntningarna, i större utsträckning än övriga kunder, enligt en utvärdering av analysföretaget Kontigo.

– Det är mycket glädjande att Prisdialogens arbete skapar konkret nytta för kunderna och en positiv inverkan på fjärrvärmemarknaden, säger Leif Linde, vd för Riksbyggen och ny ordförande i styrelsen för Prisdialogen.

Prisdialogen arbetar för att stärka kundens ställning på värmemarknaden och öka förtroendet för fjärrvärmeleverantörernas prissättning. Mot bakgrund av den ambitionen har modellen utformats för att åstadkomma en rimlig, förutsägbar och stabil prisändring på fjärrvärme.

Syftet med utvärderingen är att följa upp hur väl Prisdialogen uppfyller sina mål, att se förändringar över tid och att bidra till utvecklingen av Prisdialogen. Årets utvärdering visar glädjande nog att den totala nöjdheten med fjärrvärmeleverantören är högre bland kunderna som deltagit i Prisdialogen jämfört med övriga kundkategorier. De som deltagit i Prisdialogen är också i större utsträckning, än övriga kunder, mer nöjda med sin leverantör i dag jämfört med för ett år sedan.

Pilotstudie av klimatdialog

Undersökningen visar att kunderna i större utsträckning önskar möjligheten att påverka i klimat- och miljöfrågor. Prisdialogen kommer under 2018 att genomföra en pilotstudie av något vi kallar Klimatdialogen, som innebär en utökad kunddialog även i dessa frågor.

– Vår förhoppning är att under nästa år kunna erbjuda alla Prisdialogens medlemmar att även genomföra en Klimatdialog, samt att detta ska bidra ytterligare till ökad kundnöjdhet, säger Leif Linde.

Prisdialogen omfattar 2018 2,1 miljoner hushåll, som är kunder till 37 fjärrvärmeföretag (72 procent av de totala leveranserna).